Регіональна угода

між Донецькою облдержадміністрацією, профспілковими об’єднаннями Донецької області та Донецькою обласною організацією роботодавців

на 2005-2006 роки

 

Регіональна угода укладена на тристоронній основі між Донецькою облдержадміністрацією, профспілковими об’єднаннями Донецької області і Донецькою обласною організацією роботодавців (далі – Сторони) з метою створення кращих умов для збереження, відтворення і розвитку трудового та людського потенціалу регіону, цілеспрямованого удосконалення на договірній основі економічних, виробничих, соціально-трудових відносин, регіональної соціально-економічної політики на партнерських засадах.

Сторони визнають угоду як нормативно-правовий акт соціального партнерства, який визначає узгоджені норми діяльності Сторін щодо соціально-економічного розвитку регіону, удосконалення соціально-трудових відносин для забезпечення продуктивної зайнятості, справедливої оцінки і оплати праці, охорони праці, соціального захисту та реалізації соціальних прав і гарантій працюючих та всього населення регіону.

Сторони визнають повноваження одна одної і зобов’язуються дотримуватися принципів соціального партнерства: паритетності представництва, рівноправності сторін, взаємної відповідальності, конструктивності, консультативності та аргументованості в ході укладення даної угоди чи при внесенні змін або доповнень до неї.

Прийняті Сторонами норми, домовленості, зобов’язання є обов’язковими для виконання. Положення Угоди діють безпосередньо й розповсюджуються на суб’єкти діяльності, управління та господарювання, які перебувають у сфері дії Сторін, що уклали Угоду.

Норми Угоди, соціальні права та гарантії, які вона містить, не можуть бути нижчими за відповідні в Генеральній угоді та законодавстві України і, виходячи з можливостей регіону, повинні їх перевищувати, а також бути обов’язковими для використання на виробничому рівні під час укладення колективних договорів. Сторони забезпечують виконання положень Генеральної угоди щодо питань, які стосуються впровадження в регіоні, а також міжгалузеву координацію щодо укладення та виконання колективних договорів на підприємствах різних галузей економіки регіону.

Зафіксовані в Угоді суми бюджетних коштів, що направляються на реалізацію намічених заходів, включаються в проекти відповідно обласного, міських і районних бюджетів на 2005, 2006 роки і вносяться на затвердження сесіями  відповідних рад.

Угода набирає чинності з дати її підписання і діє до укладення нової. У період дії Угоди сторони можуть за взаємною домовленістю вносити до неї зміни і доповнення.

При здійсненні структурної перебудови економіки регіону, реорганізації Сторін, що підписали Угоду, повноваження та обов’язки щодо виконання норм Угоди переходять до правонаступника.

Сторони домовились під час дії Угоди проводити моніторинг діючого законодавства України з визначених Угодою питань, сприяти реалізації чинних законодавчих і договірних прав і гарантій працюючих та населення, а також формувати пропозиції з їх удосконалення, виходячи з практики застосування.

Сторони інформують населення регіону через газети «Позиция», «Жизнь» та інші засоби масової інформації про виконання норм, положень і зобов’язань Угоди.

 
І. У СФЕРІ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ І ВИРОБНИЧИХ ВІДНОСИН

 

1.1. Сприяння економічному і соціальному розвитку регіону

 

Сторони домовилися:

1.1.1. Зорієнтувати регіональну промислову політику на збереження, підтримку та розвиток вітчизняного виробництва і пріоритетних галузей економіки, а в соціальній сфері – на підвищення рівня та якості життя населення.

1.1.2. Сприяти стабільному зростанню обсягів виробництва, продуктивності праці, поліпшенню фінансових показників роботи підприємств регіону. Забезпечити у 2005 році підвищення обсягів виробництва продукції промисловості на 2 відс., валової продукції сільського господарства на 2,8 відс. Розробити та здійснити заходи по забезпеченню розвитку таких галузей як:

- добувна промисловість;

- хімічна та нафтохімічна промисловість;

- металургія та обробка металів;

- машинобудування;

- харчова та переробна промисловість;

- виробництво та розподіл електроенергії, газу та води;

- будівництво та виробництво промбудматеріалів.

1.1.3. Двічі на рік на спільних засіданнях сторін аналізувати стан економіки регіону, виявляти проблеми, які стримують ефективний її розвиток, намічати заходи по їх вирішенню.

1.1.4. Сприяти запровадженню механізмів стимулювання соціального та економічного розвитку територій.

1.1.5. Приймати участь в удосконаленні законодавчої та нормативно-правової бази територіального управління соціальним розвитком регіонів.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

1.1.6. З метою забезпечення реалізації в повному обсязі заходів Програми економічного і соціального розвитку Донецької області на 2005 та на 2006 роки сприяти нарощуванню обсягів інвестицій до економіки області.

1.1.7. Сприяти реалізації регіональної програми „Правопорядок” на 2004 – 2007 роки.

1.1.8. Сприяти оптимізації в області мережі медичних закладів, оздоровчих центрів, шкіл, дошкільних, позашкільних закладів, закладів культури та мистецтва, виходячи із загальнодержавних соціальних нормативів (стандартів) забезпеченості потреб населення в послугах. Не допускати їх ліквідації, приєднання, приватизації, якщо це призводить до зниження рівня та якості послуг, а також скорочення співробітників.

Не здійснювати переводу дитячих шкіл естетичного виховання на повний госпрозрахунок.

В разі виникнення таких питань розглядати їх за участю обкомів профспілок працівників культури, освіти і науки, охорони здоров’я.

1.1.9. Сприяти економічній зацікавленості підприємницької діяльності в соціальній сфері.

1.1.10. Для насичення споживчого ринку товарами вітчизняного виробництва, задоволення платоспроможного попиту населення сприяти розширенню фірмової торгівлі і мережі спеціалізованих магазинів. Активізувати роботу з координації проведення ярмаркових заходів і особливо “ярмарок вихідного дня”.

Сприяти підтримці підприємств, що забезпечують зростання  виробництва конкурентоспроможних товарів народного споживання, розширення фірмової торгівлі та мережі спеціалізованих магазинів.

З метою популяризації вітчизняних товарів, збільшення обсягів їх реалізації на споживчому ринку області сприяти встановленню пільг місцевому товаровиробнику з реклами продукції.

1.1.11. Забезпечити реальну участь соціальних партнерів до розроблення та виконання програми соціально – економічного розвитку області.

1.1.12. Забезпечити своєчасне фінансування закладів освіти, охорони здоров’я і культури, які входять в обласну комунальну власність, в розмірах, передбачених бюджетом області.

1.1.13. Окремо ознайомлювати обласну раду профспілок та обласну організацію роботодавців з проектами регуляторних актів, які розроблюються облдержадміністрацією, з метою проведення суспільної експертизи.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

1.1.14. Брати участь у розробці і реалізації програм соціально-економічного і технічного розвитку регіону.

Забезпечити фінансову підтримку цільових програм, спрямованих на боротьбу з корупцією, хабарництвом.

1.1.15. Здійснювати на інноваційній основі структурну перебудову виробництва.

1.1.16. Разом з облдержадміністрацією вивчати потреби регіонального споживчого ринку в товарах і послугах, розробляти і реалізовувати програми випуску і насичення ринку вітчизняними товарами народного споживання.

1.1.17. Шляхом підвищення ефективності виробництва сприяти зниженню цін і збільшенню на цій основі попиту на товари і послуги.

1.1.18. Разом із профспілками організовувати правовий і економічний всеобуч трудящих.

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

1.1.19. Брати участь у розробці проектів програм, основних напрямків регіонального розвитку, вносити пропозиції по посиленню їх соціальної спрямованості, сприяти їх реалізації.

1.1.20. Включити в програму навчання профспілкових кадрів і активу тематику основ ринкових відносин, форм і методів зайнятості, брати активну участь в організації навчання по цій тематиці членів профспілок на підприємствах і в організаціях. Разом з роботодавцями організовувати навчання трудящих по цій тематиці.

1.1.21. Брати участь в організації конкурсу “Кращий роботодавець року”, інших оглядах-конкурсах організаторів виробництва, насамперед за критеріями збереження діючих і створення нових робочих місць, рівня оплати, умов праці і соціально-побутових послуг.

 

1.2. Підвищення ефективності виробництва. Створення умов і економічної основи для процесів відтворення

 

Сторони домовилися:

1.2.1. Сприяти активізації підприємницької діяльності, розвитку конкуренції, забезпеченню рівних прав та можливостей всім суб’єктам економічної діяльності.

1.2.2. Сприяти підвищенню ефективності виробництва, збільшенню продуктивності праці, зниженню матеріало- та енергомісткості, раціональному використанню всіх ресурсів.

1.2.3. Сприяти розвитку науково-технічного прогресу, впровадженню у виробництво нових технологій як обов”язкової умови підвищення конкурентоспроможності виробництва та економічного зростання.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

1.2.4. Проводити роботу по ліквідації збитковості підприємств з метою відновлення їх платоспроможності, запобігання банкрутству.

1.2.5. Внести до Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України пропозиції щодо прийняття  проекту Закону України « Про малий та середній бізнес», в якому передбачити:

- встановлення чітких гарантій та механізмів захисту економічних, правових, соціальних і трудових прав та інтересів як підприємців, так і найманих працівників;

- звільнення від сплати за реєстрацію починаючих підприємців з числа безробітних, які перебувають на обліку в службі зайнятості.

1.2.6. Здійснювати заходи щодо підвищення платіжної дисципліни, забезпечення своєчасної й повної сплати платежів у бюджет підприємствами, організаціями та установами області.

1.2.7. Сприяти покращенню розрахунків між підприємствами області, зменшенню взаємної заборгованості, погашенню заборгованості бюджету підприємствам, які виготовляли продукцію за держзамовленням.

1.2.8. Забезпечити включення до умов конкурсу з продажу державних пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації, вимог щодо здійснення у межах корпоративних прав програм технічної реконструкції виробництва, впровадження прогресивних технологій, збереження й створення нових робочих місць, безпечних та нешкідливих умов праці.

1.2.9. З метою створення сприятливих умов для розвитку малого підприємництва рекомендувати органам місцевого самоврядування:

- розглянути можливості фінансового забезпечення заходів місцевих програм розвитку малого підприємництва, здійснення фінансової допомоги під бізнес-плани за умови відповідних гарантій його ефективного використання;

- звільнити від сплати місцевих податків і зборів новостворені малі підприємства на перші 1-2 роки діяльності або запровадити для них на цей період пільгові ставки з вказаних платежів;

-   сприяти розвитку інфраструктури підтримки підприємництва (бізнес-центри, бізнес-інкубатори).

1.2.10. На базі Донецького Державного університету управління створити міжвузівський бізнес-інкубатор для надання можливості студентам старших курсів реалізувати себе в сфері малого бізнесу, а також комерційно-логистичний центр комерційного підприємництва з використанням спеціалістів Донецького державного університету управління.

1.2.11. Передбачити в обласному, бюджетах всіх рівнів щорічне виділення коштів на будівництво (придбання) муніципального житла.

1.2.12. З метою підтримки підприємств Спілки організацій інвалідів України, УТОГ, УТОС надавати перевагу вказаним підприємствам при формуванні державного замовлення на продукцію та проведенні тендерних торгів по закупівлі товарів, робіт та послуг.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

1.2.13. Брати участь у розробці і реалізації програм стабілізації і розвитку підприємств області.

1.2.14. Сприяти підвищенню конкурентноздатності підприємств області шляхом поширення передового досвіду в сфері організації і в управлінні підприємствами, підвищення кваліфікації управлінських кадрів.

1.2.15. Сприяти розробці і реалізації заходів, спрямованих на зниження збитковості підприємств.

1.2.16. Забезпечувати дотримання підприємствами області норм діючого законодавства, що стосуються господарської діяльності, виконання зобов'язань перед бюджетом і державними позабюджетними фондами.

1.2.17. Забезпечувати скоординованість дій роботодавців, їх організацій і об'єднань щодо виконання науково-технічних і соціальних програм, спрямованих на збільшення обсягів виробництва продукції і послуг, підвищення їх конкурентноздатності, врегулювання і поліпшення умов праці.

Безумовно дотримуватись законодавчих норм, які надають право профспілкам представляти права й інтереси працівників у відносинах з роботодавцями, управлінні підприємствами, установами, організаціями.

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

1.2.18. Проводити роботу по залученню працівників до управління виробництвом, вирішенню проблем підвищення його ефективності, продуктивності праці, якості продукції, зниження її собівартості.

З цією метою активно використовувати міри морального заохочення, суспільного визнання працівників, порушувати клопотання перед роботодавцями про їх матеріальне заохочення.

1.2.19. Надавати допомогу роботодавцям в організації трудового суперництва, оглядів-конкурсів кращих працівників по професіях, економії й ощадливості, розвитку раціоналізаторського і винахідницького руху.

1.2.20. Організовувати роботу з укладення колективних договорів на підприємствах усіх форм власності, в яких передбачати заходи щодо розвитку підприємств, підвищення ефективності їх діяльності і конкурентноздатності.

1.2.21. Здійснювати контроль за дотриманням роботодавцями діючого законодавства в сфері соціально-економічних відносин відповідно до повноважень, передбаченими Законом України “Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності”.

1.2.22. Заздалегідь інформувати роботодавців про заходи профспілок, що можуть вплинути на виробництво.

 

1.3. Захист прав працівників у процесі реструктуризації, змін в управлінні і формах власності

Принципові домовленості сторін щодо соціальних гарантій у процесі реструктуризації, змін в управлінні і формах власності спрямовані на:

- захист майнових і соціально-трудових прав працівників;

- забезпечення життєздатності і доступності об'єктів соціально-культурної сфери.

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

1.3.1. Не допускати реструктуризації базових галузей економіки регіону та закриття підприємств без узгодження з галузевими профспілками всіх питань, пов’язаних з соціальним захистом працівників підприємств і населення.

З метою своєчасного захисту представниками профспілок інтересів працівників підприємств – боржників, відносно яких порушені справи про банкрутство, Донецькому обласному управлінню з питань банкрутства по окремих запитах інформувати Донецьку облпрофраду та обласну організацію роботодавців про зазначені підприємства.

1.3.2. При виявленні фактів невиконання або неналежного виконання арбітражними керуючими своїх обов’язків на підприємствах, відносно яких порушені справи про банкрутство, розглядати ці факти на засіданнях робочих нарад облдержадміністрації з наступним ініціюванням перед Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України питання про анулювання ліцензій арбітражних керуючих з наданням зазначеної інформації в УМВС України в Донецькій області.

1.3.3. Передачу до комунальної власності об’єктів соціальної інфраструктури, споруджених за рахунок власних коштів підприємств, погоджувати з трудовими колективами цих підприємств. При подальшій приватизації зазначених об’єктів або їх відчуженні не допускати перепрофілювання.

1.3.4. Зобов’язати керуючих санацією виконувати на підприємствах зобов’язання колективних договорів, трудового законодавства, положень Генеральної, галузевих, Регіональної угод; вживати заходи по підвищенню тарифних ставок та посадових окладів у відповідності з нормами ст. 14 Закону України “Про оплату праці”.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

1.3.5. Обов'язково і вчасно інформувати профспілки, колективи підприємств про ухвалення рішення про  приватизацію або проведення реструктуризації підприємств.

Приватизацію державних цілісних майнових комплексів і передачу їх в оренду здійснювати за участю профспілок.

1.3.6. Залучати представників найманих робітників до участі в процесах приватизації і реструктуризації підприємств.

1.3.7. При проведенні реструктуризації основних галузей економіки, закритті підприємств забезпечити виконання заходів соціального захисту працівників підприємств, а також норм і положень діючих на них галузевих угод і колективних договорів.

1.3.8. Проводити заходи щодо фінансового оздоровлення підприємств-боржників. Інформувати профкоми, як представників трудових колективів, про вжиті заходи, зміст і виконання затверджених господарським судом планів санації і мирових угод, перспективах відновлення платоспроможності підприємств.

Для своєчасного захисту інтересів працівників підприємств-боржників надавати представникам профспілкової сторони необхідні матеріали, що стосуються питань банкрутства.

1.3.9. У випадках ліквідації, реорганізації, банкрутства чи перепрофілювання підприємств, що стали причиною скорочення чисельності профспілкових організацій і звільнень у зв'язку з цим профспілкових працівників, передбачити в колективних договорах можливість виплати їм вихідної допомоги за рахунок коштів підприємств.

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

 

1.3.10. Брати участь у процесах приватизації, реструктуризації підприємств, передачі об'єктів соціальної інфраструктури в комунальну власність. Направляти представників профспілкових органів до складу комісій з вирішення цих питань.

1.3.11. Забезпечувати контроль за своєчасним з боку роботодавців письмовим попередженням трудових колективів безперспективних підприємств про їх закриття.

Систематично надавати практичну допомогу підприємствам у формуванні, організації виконання розділу колективного договору про права та гарантії працівників у випадку банкрутства підприємств.

1.3.12. Брати участь у розробці і проведенні заходів, спрямованих на вихід підприємств із кризової ситуації, попередження банкрутства, здійснювати контроль за їх виконанням.

1.3.13. Здійснювати контроль і забезпечити захист соціально-трудових прав і гарантій працівників підприємств, щодо яких порушені справи про  банкрутство.

 

II. У СФЕРІ СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВИХ ВІДНОСИН

 

2.1. Забезпечення продуктивної зайнятості.

Підвищення якості робочої сили

 

Сторони домовилися:

2.1.1. Використовувати всі можливості щодо збалансування попиту й пропозицій робочої сили на підприємствах та організаціях регіону, її професійної направленості та рівня кваліфікації, забезпечення зайнятості всього працездатного населення, розглядаючи це як основний фактор життєдіяльності людей.

Забезпечити щорічне зниження в області рівня безробіття, визначеного за методологією МОП, та середньої тривалості незайнятості на повному ринку праці.

2.1.2. Сприяти удосконаленню регулювання процесів вивільнення працівників у першу чергу з підприємств, що реструктуруються або відносно яких порушено справи про банкрутство, шляхом переведення цих працівників (за їх згодою) на інше місце роботи, в т.ч. зі зміною спеціальності, міста проживання, зайнятості членів сімей та ін.

2.1.3. Сприяти ефективному використанню коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття на реалізацію основних напрямків програми зайнятості населення області.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

2.1.4. Розробити та організувати виконання обласної, міських та районних програм зайнятості та заходів щодо соціального захисту різних верств населення від безробіття; передбачити в бюджеті області кошти на проведення активної політики зайнятості на ринку праці.

2.1.5. Передбачити у заходах щодо виконання Програми зайнятості населення Донецької області заходи щодо скорочення чисельності “сімейного безробіття”.

2.1.6. Здійснювати регулярне комплексне вивчення стану ринку праці в регіоні, результати розглядати на обласному координаційному комітеті сприяння зайнятості населення не рідше одного разу на півріччя.

2.1.7. З метою підвищення престижу робітничих професій та орієнтації молоді на отримання професій, які користуються попитом на ринку праці організовувати проведення “ярмарків вакансій”.

2.1.8. Створювати сприятливий інвестиційний клімат, довести загальний обсяг іноземних інвестицій в область на кінець 2005 року до 560 млн. дол. США.

2.1.9. Вважати однією з обов’язкових умов при затвердженні інвестиційних проектів реконструкцію промислових та господарських об’єктів, створення та збереження робочих місць.

За рахунок реалізації зазначених об’єктів забезпечити створення 3,5 та збереження  2,5 тис. робочих місць.

2.1.10. При укладенні договорів купівлі-продажу об’єктів приватизації, визначати однією з їх умов збереження та створення робочих місць.

2.1.11. Продовжити роботу щодо створення в містах та районах цільових Фондів фінансування громадських робіт для безробітних, молоді, що працює у вільний від навчання час та в період канікул, із залученням коштів місцевих бюджетів, роботодавців, спонсорів.

2.1.12. Забезпечити організацію громадських робіт не менше ніж для 42,0 тис. безробітних громадян за направленням служби зайнятості з урахуванням фінансових можливостей.

2.1.13. Сприяти реалізації Програми підготовки і використання кадрів в економіці Донецької області.

2.1.14. Внести пропозиції  щодо формування Плану підготовки робочих кадрів, виходячи з потреб підприємств, організацій та закладів регіону.

Здійснювати у закладах мережі професійно-технічної освіти адресну підготовку робочих кадрів та виконання замовлень для промислових підприємств області.

2.1.15. Забезпечити професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації безробітних за професіями, які користуються  попитом на ринку праці.

З метою соціально-трудової і професійної реабілітації, на отримання професії, перекваліфікації інвалідів та інші роботи за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів профінансувати 102,0 тис. грн., для отримання вищої освіти – 180,0 тис. грн.

2.1.16. Донецькому обласному центру зайнятості інформувати профспілкову сторону і сторону роботодавців:

-          щодо стану ринку праці в цілому по області (щомісячно);

-          про виконання обласної програми зайнятості (щоквартально).

2.1.17. Сприяти ефективному співробітництву регіональних центрів зайнятості і служб працевлаштування вищих навчальних закладів регіону.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

2.1.18. Розширити сферу застосування праці шляхом збереження діючих продуктивних робочих місць і створення в регіоні в 2005 році не менш ніж 71,9 тисяч нових робочих місць за рахунок усіх джерел фінансування.

Здійснювати заходи щодо забезпечення переважного права на працевлаштування працівників містоутворюючих підприємств, що припинили діяльність, на робочі місця нових підприємств, створюваних на базі (майні) старих.

2.1.19. Створювати на підприємствах, відповідно до норм колективних договорів, резерви коштів для вирішення проблем зайнятості працівників, у випадку намічуваного вивільнення в зв'язку із скороченням чисельності.

2.1.20. Забронювати на підприємствах, в організаціях і установах області 3,7 тис. робочих місць для працевлаштування осіб, що вимагають додаткових гарантій соціального захисту і не здатних на рівних конкурувати на ринку праці, у т.ч. першого робочого місця для молоді. При необхідності здійснювати перерозподіл затвердженої броні робочих місць  між підприємствами, забезпечити їх ефективне використання.

2.1.21. Відновити систему професійного навчання робочих кадрів безпосередньо на виробництві, відповідно до його потреб, використовуючи можливість залучення коштів підприємств відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.97 № 1461 (не менш 2 відсотків фонду оплати праці звітного періоду).

2.1.22. Організувати на підприємствах і в організаціях області стажування випускників навчальних закладів, безробітних і тих, хто тривалий час не працював за професією, з метою одержання практичних умінь і навичок щодо виконання професійних обов'язків на посадах (робочих місцях).

2.1.23. У випадках планованого вивільнення на підприємствах більш 5 відс. працівників погоджувати це питання з обласним галузевим комітетом (радою, теркомом) профспілок.

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

 

2.1.24. Брати участь у розробці обласних, міських і районних програм зайнятості населення і контролювати їх виконання.

2.1.25. На основі наданої обласним центром зайнятості інформації щокварталу публікувати в газеті «Позиция» дані про стан ринку праці і безробіття, про можливості працевлаштування і професійного навчання.

2.1.26. Забезпечити включення в колективні договори обсяги професійного навчання працівників і загальних витрат коштів на ці цілі відповідно до потреб виробництва.

2.1.27. Забезпечити безкоштовну юридичну і консультативну допомогу з питань гарантій зайнятості; проводити в трудових колективах підприємств, установ і організацій навчання членів профспілок по використанню діючого законодавства відносно їх прав і гарантій. Вчасно доводити до відома профкомів нормативно-правові документи з питань зайнятості, а також інформацію про стан ринку праці.

 

2.2. Політика оплати праці і підвищення доходів населення

 

Сторони домовилися:

2.2.1. Здійснювати необхідні заходи щодо недопущення створення заборгованості по заробітній платі.

2.2.2. Забезпечити неухильне виконання заходів щодо реалізації Концепції подальшого реформування оплати праці в Україні та Комплексної програми забезпечення реалізації Стратегії подолання бідності.

2.2.3. Проводити постійний моніторінг по оплаті праці. Регулярно розглядати на засіданнях комісії з питань своєчасності і повноти сплати податків та погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіям, стипендіям та іншим соціальним виплатам  стан виплати заробітної плати на підприємствах області.

Висвітлювати у спеціальних рубриках засобів масової інформації органів виконавчої влади (місцевого самоврядування) , організацій роботодавців та профспілок за результатами перевірок Територіальної державної праці в Донецькій області інформацію про підприємства і організаціі, на яких не забезпечуються гарантії по оплаті праці, а також  про застосування заходів впливу до керівників цих підприємств та організацій.

2.2.4. У межах повноважень запровадити заходи, спрямовані на забезпечення щорічного підвищення номінальної середньої заробітної плати на 20-25 відс.

2.2.5. У межах фінансових можливостей підприємств та організацій наближати розмір мінімальної заробітної плати до прожиткового мінімуму.

2.2.6. Продовжити роботу по відновленню тарифної системи, як основи формування міжпрофесійної, міжкваліфікаційної, міжпосадової диференціації оплати праці.

Забезпечити виконання Генеральної угоди в частині встановлення тарифної ставки працівника першого розряду не нижче 120 відс. затвердженої законодавством мінімальної заробітної плати (окрім установ, організацій і закладів окремих галузей бюджетної сфери, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298), а також застосувати до цієї норми регіональний коефіцієнт в межах 1,06 – 1,08, враховуючий перевищення прожиткового мінімуму в Донецькій області над середнім прожитковим мінімумом по Україні.

Встановлення міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень для визначення годинних ставок працівників здійснювати відповідно до тарифних коефіцієнтів, що передбачені галузевими угодами. При цьому підприємства і організації, що не знаходяться в сфері дії таких угод, можуть використовувати норми галузевої угоди між Міністерством промислової політики України, Фондом державного майна України і профспілками ряду галузей промисловості, що входять до сфери управління цього Міністерства (додаток №1).

2.2.7. Встановити на підставі Генеральної угоди перелік видів і мінімальних розмірів доплат і надбавок до тарифних ставок, посадових окладів працівників, які мають міжгалузевий характер, для включення до колективних договорів, у відповідності з додатком № 2.

2.2.8. Домагатися введення в дію постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 №1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів та коефіцієнтів по оплаті праці працівників закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».

2.2.9. Не допускати зменшення тривалості робочого тижня крім виключних випадків у зв’язку з тимчасовими фінансово-економічними труднощами. При цьому тривалість робочого тижня повинна бути не менше ніж 32 години і на термін не більше трьох місяців протягом року з оплатою за невідпрацьований час відповідно до законодавства.

2.2.10. Вважати за необхідне включення в колективні договори пункту про формування фонду оплати праці лікувально-профілактичних закладів з урахуванням забезпечення щорічних виплат у розмірі не більше одного посадового окладу працівникам охорони здоров’я на їх оздоровлення відповідно до п.2 спільного наказу Міністерства охорони здоров’я і Міністерства праці та соціальної політики України від 06.04.2001 № 161/137.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування

2.2.11. Рекомендувати органам місцевого самоврядування передбачити в бюджетах на 2005 рік кошти для погашення заборгованості по заробітній платі працівникам підприємств житлово-комунального господарства, які не здійснюють господарську діяльність та не можуть виплатити її самостійно з подальшою реорганізацією або ліквідацією зазначених підприємств.

2.2.12. Відповідно до Бюджетного Кодексу і Закону України «Про державний бюджет України на 2005 рік» забезпечити виділення необхідних коштів:

- для своєчасної виплати заробітної плати робітникам бюджетної сфери і фінансування у повному обсязі виплат, передбачених абзацами 8, 9, 10 частини 1 статті 57 Закону України „Про освіту”;

- на встановлення робітникам музеїв доплат за вислугу років, грошової винагороди за сумлінну працю і зразкове виконання трудових обов'язків, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, передбачених ст. 28 Закону України «Про музеї та музейну справу»;

- на виплату надбавок за стаж наукової роботи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.04.2004 № 494 працівникам, які пройшли атестацію згідно Закону України „Про наукову і науково-технічну діяльність”;

- на встановлення працівникам бібліотек доплат за вислугу років відповідно до ст. 30 Закону України «Про бібліотеки та бібліотечну справу».

2.2.13. Щоквартально здійснювати обмін інформацією між сторонами Регіональної угоди:

-          про кількість переданих до судів матеріалів щодо притягнення до відповідальності керівників за недотримання гарантій з оплати праці, а також про результати їх розгляду;

- про кількість приписів Державної територіальної інспекції праці, стосовно порушень законодавства про оплату праці, у т.ч. виконаних, і заходах впливу на керівників, які не виконали приписів.

2.2.14. Вважати однією з обов’язкових умов затвердження інвестиційних проектів реконструкції промислових та господарських об’єктів встановлення на таких виробництвах рівня заробітної плати не нижче прогнозного середньообласного по промисловості при використанні внутрішніх інвестицій та 70-75 відс. рівня середньої заробітної плати на аналогічному закордонному виробництві при іноземних інвестиціях.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

2.2.15. Забезпечити своєчасну та у повному обсязі виплату заробітної плати працівникам, відповідно до умов, обговорених Генеральною, Регіональною, галузевими угодами і колективними договорами.

2.2.16. Забезпечити:

-   виробництво і реалізацію продукції (робіт, послуг) в обсягах, що забезпечують підвищення номінальної  заробітної плати не нижче 25 відс.;

-   підвищення питомої ваги оплати праці у собівартості продукції при одночасному скороченні матеріальних витрат, витрат на електроенергію, паливо, сировину, напівфабрикати і т.п.;

-   збільшення тарифної частини заробітної плати до 65-75 відс. від її загального рівня;

-   підвищення рівня нормування праці з метою ефективного використання трудового потенціалу і робочого часу;

-   установлення в усіх галузях економіки тарифних ставок (посадових окладів) у розмірах не нижче рівня, визначеного Генеральною, галузевими, регіональною угодами;

-   умови для здійснення на підприємствах області профспілками громадського контролю за дотриманням законодавства про працю (відповідно до Законів України “Про професійні союзи, їх права і гарантії діяльності” і “Про організації роботодавців”);

-               впровадження технічно обґрунтованих норм для всіх категорій працівників, здійснення моніторингу в сфері нормування праці, розробки, перегляду і доповнення галузевих норм праці відповідно до сучасного рівня техніки, технології виробництва, а також узагальнення і поширення передового досвіду по нормуванню праці. Зміна норм праці проводиться за умови економічного і соціального обґрунтування за узгодженням із профспілковим комітетом і повідомлення трудящих про їх введення не пізніше чим за 2 місяці.

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

 

2.2.17. Брати участь у реалізації Концепції подальшого реформування оплати праці в Україні і Комплексній програмі забезпечення реалізації Стратегії подолання бідності.

2.2.18. Застосовувати в повному обсязі надані профспілкам права по здійсненню постійного контролю за виконанням власником зобов'язань у сфері оплати праці і розірванню за вимогою профспілкового органа контракту з керівниками у випадку невиконання ними умов колективного договору і порушень законодавства про працю.

2.2.19. Забезпечити контроль за своєчасною та у повному обсязі виплатою заробітної плати і соціальних виплат на підприємствах області, ініціювати притягнення до відповідальності роботодавців, які допустили порушення норм щодо виплати заробітної плати працівникам, відповідно до умов, обговорених Генеральною, Регіональною, галузевими угодами і колективними договорами.

2.2.20. Делегувати своїх представників в обласну, міські і районні комісії з питань забезпечення своєчасності і повноти сплати податків і погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіям, стипендіям і іншим соціальним виплатам.

2.2.21. Надавати безкоштовну правову допомогу членам профспілок, у тому числі по складанню позовів по захисту їх прав і інтересів.

2.2.22. Провести організаційну роботу по включенню до колективних договорів положень про захист прав працівників у частині своєчасного отримання заробітної плати.

 

2.3. Охорона праці і здоров'я трудящих

 

2.3.1. Сторони вважають, що основними напрямами діяльності з охорони праці та здоров'я є:

- формування та реалізація регіональної політики охорони праці та здоров’я;

- створення належних умов праці на підприємствах області всіх форм власності;

- повне і якісне виконання законодавчих і нормативних документів з питань охорони праці та здоров’я.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

2.3.2. Забезпечити організацію та контроль виконання Регіональної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в Донецькій області. Хід виконання Регіональної програми розглядати за підсумками півріччя на засіданні обласної ради з питань безпечної життєдіяльності населення.

2.3.3. Органам місцевого самоврядування при формуванні обласного та місцевого бюджетів передбачити кошти на охорону праці працівників бюджетної сфери у розмірі не менш 0,2 відс. від фонду оплати праці.

2.3.4. Спільно з профспілками та роботодавцями провести на підприємствах, в установах та організаціях області у 2005, 2006 роках регіональний огляд-конкурс з охорони праці із забезпеченням його фінансування та з широким висвітленням його результатів у засобах масової інформації.

2.3.5. Разом з роботодавцями приймати участь в постійно діючій обласній виставці засобів індивідуального та колективного захисту працівників.

2.3.6. Розглядати на засіданнях обласної ради з питань безпечної життєдіяльності населення звіти керівників підприємств міст та районів, що допустили зростання виробничого травматизму та професійної захворюваності, а також керівників органів виконавчої влади міст та районів з найбільш високим рівнем та ростом травматизму невиробничого характеру.

Залучати до висвітлення даних проблем засоби масової інформації.

2.3.7. Пропонувати органам місцевого самоврядування створювати служби охорони праці на місцях.

2.3.8. Забезпечити контроль за вивченням та перевіркою знань по охороні праці керівників підприємств, організацій та установ (незалежно від форм власності).

2.3.9. Сприяти інформаційному забезпеченню і пропаганді охорони праці у засобах масової інформації.

2.3.10. Висвітлювати у засобах масової інформації стан навколишнього середовища та заходи, які вживаються для попередження екологічно небезпечних аварій і надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

2.3.11. Забезпечити на підприємствах області усіх форм власності виконання заходів щодо охорони праці, передбачених державною, галузевими і регіональною програмами, спрямованих на поліпшення стану безпеки, охорони праці, і виробничого середовища, виконання положень Генеральної, Регіональної, галузевих угод і колективних договорів підприємств.

2.3.12. Забезпечити своєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності, своєчасне і якісне проведення профоглядів працівників, відповідно до встановлених нормативів.

2.3.13. Забезпечити на підприємствах, незалежно від форм власності, відрахування на охорону праці не менш 0,5 відс. від суми реалізованої продукції, а на підприємствах вугільної промисловості – цільові витрати коштів на охорону праці (2 відс.) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.98 № 1939.

2.3.14. Забезпечити своєчасну 100-відсоткову сплату внесків у Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві і професійних захворювань по встановлених тарифах.

2.3.15. Разом із профспілковими комітетами передбачити в колективних договорах норми і положення, які забезпечують:

- проведення аудиту охорони праці;

- проведення за коштів засобів підприємства навчання з питань охорони праці представників профспілок із збереженням за ними середньої заробітної плати за час навчання, а також працівників підприємств і громадських інспекторів по охороні праці;

- економічне стимулювання представників профспілок з питань охорони праці;

- повернення витрачених працівником коштів на проведені при прийомі на роботу медичний і психіатричний огляди відповідно до  постанови Кабінету Міністрів України від 22.05.2002 р.

2.3.16. Впровадити систему управління охорони праці на підприємствах усіх форм власності.

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

 

2.3.17. Забезпечити контроль за виконанням законодавства про охорону праці шляхом проведення комплексних перевірок на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності разом із представниками державного нагляду за охороною праці, обласної СЕС і Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві і профзахворювань.

2.3.18. Встановити громадський контроль за розробкою і виконанням заходів щодо зниження травматизму і професійної захворюваності на підприємствах області, заслуховувати звіти керівників підприємств, установ і організацій про виконання заходів, які стосуються поліпшення умов праці, зниження виробничого травматизму, захворюваності, у тому числі професійної, вимагати усунення виявлених недоліків.

Брати участь у розслідуванні нещасних випадків і профзахворювань, забезпечувати об'єктивність і своєчасність проведення розслідування, захист інтересів потерпілих і членів їх родин, при цьому об'єктивно оцінювати ступінь провини потерпілих від нещасних випадків, підвищити відповідальність посадових осіб за порушення Закону України «Про охорону праці».

2.3.19. Встановити контроль за станом забезпеченості працівників засобами індивідуального і колективного захисту. Вживати заходів щодо недопущення використання несертифікованих засобів захисту.

2.3.20. Здійснювати контроль за виділенням і ефективним використанням коштів на охорону праці, передбачених колективними договорами й угодами.

Аналізувати використання коштів на виконання Регіональної програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці і навколишнього середовища на підставі інформації, наданої облпрофраді обласним управлінням Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві і профзахворювань.

2.3.21. Забезпечити участь представників галузевих профспілок у роботі комісії з визначення технічної готовності оздоровчих установ.

2.3.22. Проводити систематичне навчання профактиву, надавати консультаційну допомогу членам профспілки з питань охорони праці

 

ІII. У СФЕРІ ЖИТТЄЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

 

3.1. Забезпечення соціальних гарантій і соціального захисту

 

Сторони домовилися:

3.1.1. Проводити узгоджені дії щодо стабілізації цін на споживчі товари та послуги першої необхідності, комунальні послуги. Установити систематичний контроль за правильністю встановлення й застосування тарифів на послуги природних монополій: житлово-комунального господарства, громадського транспорту, зв’язку.

При проведенні тендеру на закупівлю продуктів харчування, лікувальних препаратів та інших послуг за рахунок бюджетних коштів звертати увагу на додержання діючого законодавства з питань ціноутворення.

3.1.2. Сприяти наданню додаткової адресної соціальної підтримки малозабезпеченим громадянам, ветеранам праці та громадянам похилого віку за рахунок мобілізації місцевих фінансових і матеріальних ресурсів.

3.1.3. Звернутися до Кабінету Міністрів України з пропозицією про встановлення цін на газ та електроенергію, що відпускаються підприємствам, які надають послуги населенню, на рівні цін для населення.

3.1.4. Звернутися до Фонду соціального страхування з тимчасової непрацездатності із пропозицією про збільшення дотації коштів державного соціального страхування на оплату вартості путівок у дитячі оздоровчі центри профспілок не менш, ніж до 80 відс. для компенсації витрат на господарське утримання і оплату праці працівників цих закладів з метою зменшення батьківської оплати вартості путівки.

3.1.5. Внести пропозиції до Національної комісії з регулювання електроенергетики про надання у липні-серпні дитячим оздоровчим таборам (центрам) пільгового тарифу з оплати за електроенергію.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

3.1.6. Сприяти забезпеченню надання в повному обсязі пільг та соціальної допомоги  населенню, які передбачені чинним законодавством.

3.1.7. Рекомендувати органам місцевого  самоврядування:

- здійснювати запровадження економічно і соціально обґрунтованих цін та тарифів на житлово-комунальні послуги на базі реальної вартості цих послуг з одночасним використанням (в умовах незмінності тарифів) усіх можливих резервів зменшення  вартості послуг та підвищення їх якості;

- при затвердженні тарифів на житлово-комунальні послуги, не відшкодовуючих повністю усі витрати підприємств, передбачити в бюджетах дотації підприємствам житлово-комунального господарства згідно ст. 191 Господарського кодексу України;

- вживати конкретні заходи по стягненню заборгованості за житлово-комунальні послуги до квартировласників-боржників, які мають високий рівень доходів.

3.1.8. В межах компетенції облдержадміністрації та органів місцевого самоврядування здійснювати комплексні заходи по регулюванню і контролю за цінами (тарифами) на житлово-комунальні послуги, окремі соціально-значущі продукти харчування, на лікувальні засоби, послуги транспорту та інші послуги, які надаються населенню.

3.1.9. Забезпечити контроль за відповідністю норм споживання і тарифів на житлово-комунальні послуги їх реальним обсягам та якості.

З метою врахування думки облпрофради, об’єднання роботодавців включити їх представників у склад регіональної комісії з питань реалізації державної цінової політики у житлово-комунальному господарстві і на міському пасажирському транспорті при облдержадміністрації.

3.1.10. Територіальним контролюючим організаціям (управлінням) в межах своїх повноважень і компетенції інформувати щоквартально облпрофраду з питань чинників зміни цін на споживчому ринку та тарифів на житлово-комунальні послуги.

3.1.11. Формування соціальних статей місцевих бюджетів усіх рівнів здійснювати з обов’язковим урахуванням думок сторін соціального партнерства.

3.1.12. С метою покращення профорієнтації, трудового виховання учнів, укріплення учбової матеріальної бази розвивати шефські зв’язки між промисловими підприємствами та загальноосвітніми школами, ПТУ.

3.1.13. Віднести санаторії та дитячі оздоровчі центри (табори), дитячі та студентські заміські табори до непромислової групи споживачів комунальних послуг підприємств обласний комунальної власності, рекомендувати органам місцевого самоврядування прийняти аналогічні рішення по об’єктах оздоровлення дітей, які обслуговуються підприємствами комунальної власності територіальних громад.

3.1.14. Встановити норму споживання сортового вугілля:

- населенням, що проживає в будинках без центрального опалення, у розмірі 1,0 тонни пільговій категорії та рекомендувати органам місцевого самоврядування вишукати можливість підвищення зазначеного показника до 2,0 тонн;

- громадянам по наданим житловим субсидіям у розрахунку 2,2 тонни на домобудівлю.

3.1.15. Рекомендувати органам місцевого самоврядування забезпечити компенсацію різниці між розмірами оплати за проживання громадян у гуртожитках підприємств, установ та організацій, встановленими або узгодженими згідно повноважень, передбачених розпорядженням голови облдержадміністрації від 30.12.2003 №813 та їх фактичною вартістю для працівників бюджетної сфери – за рахунок відповідного бюджету, для інших працівників – за рахунок власних коштів підприємств, установ та організацій, на яких вони працюють.

3.1.16. Забезпечити практичне відшкодування вищим учбовим закладам області сум субсидій, наданих студентам на оплату проживання в студентських гуртожитках.

3.1.17. Рекомендувати місцевим органам виконавчої влади та місцевого самоврядування забезпечити цільове фінансування підприємств міськелектротранспорту у розмірі збитків від надання послуг пільговій категорії пасажирів.

3.1.18. Продовжити роботу по ліквідації заборгованості перед будівельними організаціями, малими підприємствами и житлово-комунальними підприємствами, які здійснюють роботи по будівництву та зовнішньому благоустрою населених пунктів, за виконані роботи по замовленню міськвиконкомів і райдержадміністрацій, обласного управління капітального будівництва за рахунок обласного та місцевих бюджетів.

3.1.19. Провести в області моніторинг застосування державних стандартів і нормативів, за участю профспілок розробити порядок його проведення і фінансового забезпечення.

3.1.20. Рекомендувати органам виконавчої влади та місцевого самоврядування з метою сприяння молодіжному житловому будівництву передбачити у місцевих бюджетах на 2005-2006 роки кошти для надання пільгових довгострокових кредитів молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) житла, залучати на ці цілі різноманітні джерела фінансування у відповідності з діючим законодавством.

3.1.21. Забезпечувати при формуванні обласного бюджету та рекомендувати органам місцевого самоврядування при формуванні бюджетів міст та районів на 2005 та 2006 роки виділення асигнувань для вирішення проблем соціального захисту:

- надання пільг інвалідам по зору І і ІІ груп, дітям-інвалідам по зору до 16 років після отримання ними соціальних гарантій, встановлених чинним законодавством, в розмірі 50 відсотків знижки по оплаті за користування житлом, 50 відсотків з оплати за комунальні послуги: вода, каналізація, опалення, гаряче водопостачання, електроенергія, газ, а також скраплений газ та тверде паливо в межах норм споживання, встановлених для пільгової категорії громадян;

- сиріт та інших категорій громадян, які потребують соціального захисту;

- на безкоштовне харчування дітей-сиріт, дітей-чорнобильців, дітей з малозабезпечених сімей та позбавлених батьківської опіки;

- на  організацію і проведення оздоровлення та відпочинку дітей, підлітків, студентів у період літніх канікул та їх медичного обслуговування під час оздоровчого періоду;

 на проїзд у громадському транспорті протягом навчального року школярів, учнів ПТУ, а також технікумів і студентів вищих навчальних закладів денної форми навчання шляхом придбання пільгових проїзних квитків.

3.1.22. Рекомендувати органам місцевого самоврядування при затверджені бюджетів міст та районів передбачити необхідні кошти:

- на виділення безвідсоткових (довгострокових) позичок для будівництва або придбання житла працівникам бюджетної сфери, та на придбання житла для працівників галузей освіти і науки, культури, сфери охорони здоров’я;

- для організації безкоштовної освіти дітей із багатодітних та малозабезпечених сімей, дітей-інвалідів, дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківської опіки, в позашкільних учбових закладах (дитячих школах естетичного виховання) сфери культури області, відповідно до ст. 26 Закону України “Про позашкільну освіту”;

- для розвитку терцентрів та відділень соціальної допомоги вдома, а також кошти на оплату проїзду, пов’язаного з обслуговуванням самотніх і непрацездатних громадян;

- на закупівлю продуктів лікувального харчування для дітей, хворих на фенілкетонурію, та гормону росту для дітей з гіпофізарним нанізмом;

- для надання додаткової соціальної допомоги студентам із числа сиріт та малозабезпечених сімей, молодим сім’ям, молодим фахівцям, багатодітним сім’ям, які таку потребують в межах коштів, передбачених в місцевих бюджетах;

- кошти на проведення вакцинації проти грипу декретованих груп населення, найбільш контактуючих з інфікованими і схильних до зараження;

- на забезпечення безкоштовним харчуванням у дошкільних учбових закладах, школах I-ІІІ рівня дітей з числа малозабезпечених багатодітних (наявність трьох чи більше дітей) або неповних (один з батьків) сімей;

- на щорічне забезпечення малозабезпечених багатодітних (наявність трьох чи більше дітей) або неповних (один з батьків) сімей безкоштовним вугіллям в розмірах, визначених органами місцевого самоврядування;

- на безкоштовне оздоровлення дітей з числа малозабезпечених багатодітних (наявність трьох чи більше дітей) або неповних (один з батьків) сімей.

3.1.23. Передбачити виділення з обласного бюджету фінансової підтримки обласних театрально-видовищних організацій, підприємств кіновідеопрокату, підтримку преси.

3.1.24. Рекомендувати місцевим органам виконавчої влади :

- передбачити кошти для переведення працівників культури на повні ставки;

- передбачити в місцевих бюджетах кошти на забезпечення пільг за використання житлом, опаленням та освітленням робітникам бюджетної сфери, які працюють в сільській місцевості в відповідності з діючим законодавством;

-          передбачити в місцевих бюджетах дотації на утримання парків культури та відпочинку;

-          вжити заходи щодо виділення коштів для забезпечення опалення в осінньо-зимовий період 2005-2006р.р. домів культури, клубів, бібліотек, музеїв, позашкільних учбових закладів;

-    виділяти кошти на озеленення територій у відповідності з затвердженими річними обсягами та наданими  фінансовими розрахунками;

- з метою здешевлення вартості харчування учнів загальноосвітніх шкіл, відповідно до чинного законодавства сприяти наданню підприємствам, які займаються організацією харчування школярів, у безкоштовне користування приміщень з енергопостачанням, освітленням, опаленням, холодною та гарячою водою, необхідного технологічного обладнання на підставі угод;

-   звільнити від сплати місцевих податків промислові підприємства управління державного Департаменту України з питань виконання покарань у Донецькій області;

- встановити граничні розміри сплати за послуги, які надаються ринками з продажу продовольчих та непродовольчих товарів та забезпечити контроль за їх дотриманням;

- встановити для обласних, міських, районних профспілкових органів, дитячо-юнацьких спортивних шкіл профспілок, санаторіїв облпрофради, громадських організацій роботодавців орендну плату за користування приміщеннями і земельними ділянками як для бюджетних організацій.

- передбачити кошти для відшкодування бюджетними установами, організаціями профспілковим органам на проведення культурно-масової, фізкультурної і оздоровчої роботи у розмірі не менше 0,3 відс. фонду оплати праці.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

3.1.25. Здійснювати організаційно-технічні заходи по зниженню собівартості, а в остаточному підсумку, цін на товари (послуги).

3.1.26. Вчасно й у повному обсязі перераховувати в бюджет і цільові фонди обов'язкові соціальні платежі, передбачені чинним законодавством.

3.1.27. Брати участь у всіх програмах, що здійснюються в рамках соціального партнерства.

3.1.28. Забезпечити соціальний захист працівників підприємств на рівні не нижче норм, установлених чинним законодавством України і даною угодою.

3.1.29. З метою забезпечення працівників додатковими до загальнообов’язкового державного пенсійного страхування пенсійними виплатами разом із профспілками сприяти створенню недержавних пенсійних фондів.

3.1.30. Проводити єдину політику соціальної допомоги ветеранам і інвалідам праці, які підтримують зв'язок із трудовими колективами, і перебувають на обліку профспілкових організацій підприємств із поширенням на них пільг, визначених колективними договорами.

3.1.31. Дотримуватись єдиного підходу у сприянні молоді в рішенні житлових проблем, одержанні освіти, придбанні товарів тривалого користування шляхом виділення довгострокових пільгових позичок (виходячи з можливостей підприємства).

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

 

3.1.32. З метою зменшення батьківської доплати відшкодовувати частково, виходячи з фінансових можливостей, вартість санаторних і дитячих оздоровчих путівок, а також проїзду до місця оздоровлення.

3.1.33. Встановити контроль за виконанням діючого законодавства в сфері соціального захисту населення, безкоштовно надавати юридичні консультації населенню з питань законодавчих норм соціального захисту і механізму їх реалізації.

3.1.34. Забезпечити включення в колективні договори заходів, що передбачають соціальний захист, надання додаткової допомоги малозабезпеченим родинам з дітьми, самотнім пенсіонерам з числа працівників і ветеранів праці підприємств.

3.1.35. Надавати матеріальну допомогу малозабезпеченим членам галузевих профспілок.

3.1.36. Здійснювати громадський контроль за відповідністю нормативним вимогам тарифів на житлово-комунальні послуги і послуги пасажирського транспорту, що затверджуються органами місцевого самоврядування і місцевими  органами державної виконавчої влади.

 

3.2. Задоволення соціально-культурних і духовних потреб

Сторони домовилися:

3.2.1. Використовувати усі можливості щодо максимального задоволення соціально-культурних та духовних потреб населення, забезпечення ефективної діяльності культурних, спортивних, дитячих та молодіжних установ і організацій.

3.2.2. Спільними зусиллями сторін:

- сприяти розвитку освіти, культури, мистецтва, народної творчості, спорту;

- забезпечити організацію літнього відпочинку й оздоровлення не менше 150 тис. дітей, учнів, студентської молоді, забезпечивши на ці цілі фінансування шляхом залучення коштів підприємств, місцевих бюджетів, профспілок, бюджету соціального страхування;

- на виконання Указу Президента України від 06.10.99 “Про першочергові заходи по реалізації державної молодіжної політики та підтримки молодіжних громадських організацій” сприяти розвитку оздоровчих студентських спортивних таборів, санаторіїв-профилакторіїв вищих учбових закладів, збільшивши число оздоровлених протягом 2005-2006 р. р. до 10,0 тис. студентів.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

3.2.3. Рекомендувати місцевим органам виконавчої влади та місцевого самоврядування передбачати кошти на придбання путівок для лікування та оздоровлення молоді, працівників бюджетної сфери та їх дітей.

Сприяти втіленню в життя заходів щодо укріплення матеріально-технічної бази закладів культури, їх комп’ютеризацію, поповнення бібліотечних фондів та передплату періодичних видань.

3.2.4. Передбачити виділення за рахунок коштів обласного та місцевих бюджетів в 2005 р.:

- часткове фінансування придбання путівок для малозабезпечених верств населення в оздоровчі табори (центри) облпрофради і проведення заходів щодо організаційного забезпечення літнього відпочинку дітей і підлітків трудящих області в сумі 2200,0 тис. грн;

- фінансування ДЮСШ облради профспілок:

-         на заробітну плату працівників дитячо-юнацьких спортивних шкіл у сумі 1747,0 тис. грн.

    В процесі виконання обласного бюджету за 9 місяців 2005 року  обласній раді профспілок внести на розгляд сесії обласної ради питання про виділення коштів на 2005 рік:

- на зміцнення матеріальної бази шкіл Олімпійського резерву – 125,0 тис. грн.;

- на виконання цільової комплексної програми «Фізичне виховання – здоров’я нації» для проведення спортивних змагань, фізкультурно – масових заходів серед трудящих області – спортивної організації профспілок «Колос» – 45 тис. грн.

3.2.5. Управлінню з питань фізичної культури та спорту Донецької облдержадміністрації згідно пропозицій Центру підготовки олімпійського резерву дитячо - юнацьких спортивних шкіл профспілок організувати відповідно до діючого законодавства підготовку спортсменів до Олімпійських ігор 2008 року (м. Пекін) у межах коштів, передбачених на означені цілі в обласному бюджеті.

3.2.6. Розглянути можливість в процесі виконання обласного бюджету виділення додаткових асигнувань, а також залучення позабюджетних коштів для задоволення у більш повній мірі потреб в індивідуальній підготовці кандидатів до Олімпійської збірної України.

3.2.7. Пропонувати органам місцевого самоврядування при формуванні бюджетів міст та районів передбачити кошти на утримання, учбово-тренувальну роботу дитячо-юнацьких спортивних шкіл, на оренду спортивних споруд для дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву (згідно до додатку 3).

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

3.2.8. Брати участь у реалізації регіональних програм соціально-культурного і духовного розвитку населення, частковому фінансуванні запланованих культурно-масових і спортивних заходів, свят, змагань.

3.2.9. Забезпечити умови для нормального функціонування соціально-культурних об'єктів, що знаходяться на балансі підприємств.

3.2.10. Виходячи з принципу – “Здоровий, гармонійно розвинений працівник – висока продуктивність праці”, забезпечити власну матеріально-технічну базу для заняття трудящих фізкультурою і спортом або пільгове користування  спортивними базами інших підприємств (установ).

3.2.11. Рекомендувати керівникам підприємств, на підставі колективних договорів, ввести в штатний розклад посади фахівців із проведення фізкультурної роботи серед трудящих, керуючись нормою – один фахівець на 500 трудящих.

3.2.12. Забезпечити через колективні договори повсюдне перерахування профспілковим комітетам – організаторам культурно-масової, фізкультурної й оздоровчої роботи коштів не менш ніж 0,3 відс. від фонду оплати праці згідно ст. 44 Закону України „Про професійні спілки, їх права і гарантії діяльності”.

 

Зобов’язання профспілкової сторони:

 

3.2.13. Брати участь в реалізації національних, державних та регіональних програм з питань освіти, культури, фізичної культури і спорту, розвитку творчої самодіяльності населення, фінансуванні культурно-масових і спортивних заходів.

3.2.14. Сприяти своєчасній і якісній підготовці до функціонування баз відпочинку, дитячих оздоровчих установ, санаторіїв-профілакторіїв, установ культури і спорту. Організувати навчання кадрів зазначених установ.

3.2.15. Брати участь у щорічній інвентаризації бази оздоровлення дітей, відповідності її реальним потребам і вимогам соціальних стандартів якості послуг.

3.2.16. Здійснювати організацію і проведення новорічно – різдвяних свят і оздоровлення дітей під час зимових канікул, що проводяться по загальному рішенню соціальних партнерів.

3.2.17. Разом з керівниками підприємств залучати членів профспілок, усіх трудящих до активних занять фізкультурою і спортом, що сприятиме здоровому способу життя, а в остаточному підсумку, забезпечить підвищення продуктивності праці.

3.2.18. Взяти участь у Всеукраїнському огляді-конкурсі на кращу культурно-просвітню установу профспілок і трудових колективів і кращого працівника цієї установи, а також у IV Всеукраїнському фестивалі художньої самодіяльності і народної творчості аматорських колективів установ культури профспілок і трудових колективів.

3.2.19. Провести огляд-конкурс на кращу організацію фізкультурно-оздоровчої і спортивно-масової роботи в галузевих обласних організаціях профспілок, а також обласний огляд-конкурс ДЮСШ і спеціалізованих ДЮСШ олімпійського резерву на кращу постановку учбово-тренувальної і виховної роботи.

 

IV. ФОРМУВАННЯ УМОВ ДЛЯ ВИКОНАННЯ УГОД

 

4.1. Соціальне партнерство

 

Загальні домовленості:

Сторони вважають, що соціальне партнерство є об'єктивною необхідністю для успішного рішення питань соціально-економічного розвитку регіону, удосконалення соціально-трудових відносин, соціального захисту населення, взаєморозуміння і злагоди в суспільстві.

 

Сторони домовилися:

 

4.1.1. Визнавати основними формами реалізації соціального партнерства колективні переговори, консультації та співробітництво Сторін, а також розв’язання трудових конфліктів на основі посередництва та примирення згідно з чинним законодавством.

4.1.2. Не приймати в односторонньому порядку рішень, які погіршують можливість реалізації або скасовують забезпечення основних питань щодо соціальних, економічних, культурних прав та інтересів працівників і населення, які є предметом Угоди.

4.1.3. Продовжити формування регіональної системи тристороннього соціального партнерства, та забезпечити укладення територіальних угод у містах та районах між місцевими органами самоврядування, координаційними радами профспілок та об’єднаннями роботодавців.

Звернутися до організаційного комітету фестивалю „Золотий Скіф” щодо включення до положення номінації „За розвиток соціального партнерства”.

4.1.4. Проводити єдину колдоговірну кампанію по укладенню угод і колективних договорів в наступні строки:

- регіональної тристоронньої угоди - листопад – грудень;

- угод на рівні міст та районів - грудень – січень;

- колективних договорів – лютий-березень.

4.1.5. Здійснювати повідомну реєстрацію колективних договорів в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування після попередньої експертизи їх проектів в галузевих комітетах (радах, теркомах) профспілок, а для підприємств, установ та організацій, які мають заборгованість із заробітної плати – з обов'язковим додатком графіків її погашення.

4.1.6. Вважати за доцільне підводити підсумки виконання колективних договорів не рідше, ніж за півріччя у строки (липень-серпень, лютий-березень) на зборах (конференціях) трудових колективів, Регіональних, регіонально-галузевих угод – у ті ж терміни на засіданнях уповноважених робочих груп.

4.1.7. Проводити моніторинг по виявленню гострих проблем на підприємствах, в організаціях регіону, які можуть стати причиною конфліктів, страйків. Своєчасно інформувати партнерів відносно намірів і дій щодо подолання критичних конфліктних ситуацій в регіоні шляхом прийняття і здійснення компромісних рішень.

4.1.8. Надавати методичну, інформаційно-консультативну і практичну допомогу в організації навчання з проблем соціального партнерства.

Інформувати сторони про проведення зборів, форумів, зустрічей, “круглих столів” і інших заходів щодо всіх соціально-економічних проблем з метою можливості участі представників сторін у цих заходах.

 

Зобов'язання обласної державної адміністрації та органів місцевого самоврядування:

 

4.1.9. Створювати сприятливі умови для формування та роботи об’єднань роботодавців, координаційних рад профспілок у галузях, містах та районах.

4.1.10. Сприяти створенню і збереженню на підприємствах різних форм власності первинних профспілкових організацій.

4.1.11. Забезпечити представництво профспілок та роботодавців у складі робочих органів та комісій:

-               колегії;

-               обласної ради з питань безпечної життєдіяльності населення;

-   ради з питань спеціального режиму інвестиційної діяльності;

-   обласної комісії з питань забезпечення своєчасності сплати податків та погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат;

-   обласної комісії з питань неплатоспроможності;

-   комісії з дитячого оздоровлення;

-   інших комісіях, що створюються облдержадміністрацією для моніторингу та вирішення питань захисту соціально-економічних прав та гарантій населення регіону, а також відповідних робочих органів та комісій на рівні міст та районів.

4.1.12. Висвітлювати у засобах масової інформації хід виконання Угоди. Нести відповідальність за виконання прийнятих зобов'язань відповідно до законодавства України.

Передбачити ефірний час обласної державної телерадіокомпанії “Регіон” для телевізійних і радіопередач, газетної площі в обласній газеті “Жизнь” для інформування громадськості про хід виконання Угоди представниками її Сторін.

4.1.13. Надавати безкоштовно профспілковій стороні статистичну інформацію з питань соціально-економічного розвитку області, а також аналітичну інформацію управлінь облдержадміністрації галузевим комітетам профспілок за їх запитами.

4.1.14. Забезпечити співпрацю та взаємну участь керівників та фахівців підрозділів облдержадміністрації, профспілок і роботодавців області в організації навчання державних службовців та профактиву області.

 

Зобов'язання обласної організації роботодавців:

 

4.1.15. Сформувати структуру галузевих, міських і районних об'єднань роботодавців як сторони соціального партнерства цих рівнів.

4.1.16. Забезпечити умови для статутної діяльності профспілок та їх виборних органів. Не перешкоджати створенню і функціонуванню профспілок на підприємствах, в установах і організаціях. Не допускати виникнення кредиторської заборгованості по перерахуванню внесків членів профспілок профспілковим комітетам.

4.1.17. Вчасно інформувати соціальних партнерів про господарські рішення, що супроводжуються змінами соціального характеру.

4.1.18. Забезпечувати право профспілковим комітетам брати участь у роботі органів управління підприємств (незалежно від форм власності).

 

Зобов'язання профспілкових об'єднань:

 

4.1.19. Підвищувати правову свідомість працюючого населення регіону через публікації в багатотиражних газетах підприємств, профспілкових виданнях, роз'яснень  нормативних актів про їх права й обов'язки  в питаннях найму, регулювання заробітної плати, охорони праці, соціальних пільг і гарантій.

4.1.20. Організувати навчання представників соціальних партнерів різних рівнів (по їх заявках, пропозиціях), практики договірного регулювання трудових відносин, висновку колективних договорів і угод.

4.1.21. Брати активну участь у роботі усіх формувань соціального партнерства, вчасно інформувати партнерів про прийняття рішень щодо оцінки соціальної ситуації, намічених діях профспілкової сторони.

4.1.22. Надавати практичну і методичну допомогу підприємствам, установам і організаціям регіону в розробці колективних договорів і угод, проводити експертизу  їх проектів перед повідомною реєстрацією.

4.1.23. Забезпечувати навчання профспілкового активу правовим методам рішення трудових спорів.

4.1.24. На період дії угоди не організовувати страйки та інші акції протесту з питань, що включені в дану Угоду, за умови їх виконання.

 

4.2. Механізм реалізації угоди

 

4.2.1. Прийняті зобов'язання і досягнуті домовленості є обов'язковими для виконання Сторонами. Сторони протягом місячного терміну після підписання угоди самостійно визначають і затверджують заходи щодо її реалізації, конкретних виконавців та терміни виконання по розділах і зобов’язаннях даної Угоди та інформують про це соціальних партнерів.

4.2.2. Робочі групи з ведення переговорів та укладення угоди мають повноваження щодо контролю за виконанням Угоди та розглядають всі спірні питання, які виникають протягом терміну її дії.

4.2.3. Жодна із Сторін, які уклали Угоду, не має права в односторонньому порядку протягом терміну її дії приймати рішення, які погіршують норми та положення Угоди, або припиняти її дію.

4.2.4. Кожна із Сторін має право письмово повідомити партнерів про необхідність внесення змін і доповнень у діючу Угоду.

4.2.5. Зміни і доповнення в Угоду в зв'язку зі змінами в чинному законодавстві, Генеральній угоді чи з ініціативи Сторін вносяться після проведення переговорів, консультацій і досягнення домовленостей і набирають сили після підписання Сторонами.

4.2.6. Профспілкові об'єднання, що не брали участь у переговорах і не підписували Угоди, можуть приєднатися до неї протягом усього періоду її дії за умови, що вони приймають відповідні зобов'язання по її виконанню.

4.2.7. Підсумки виконання Угоди підводяться за півріччя та рік за обов'язковою участю керівників органів (організацій), що підписали Угоду. Рішення оформляється протоколом.

4.2.8. У випадку порушення однієї із Сторін положень Угоди інша Сторона в 5-денний термін має право на позачергове скликання засідання повноважних представників Сторін. Розбіжності і суперечки, що виникають, вирішуються відповідно до порядку, визначеного ст. 11 Закону України “Про колективні договори і угоди”.

4.2.9. За порушення, невиконання і неналежне виконання зобов'язань Угоди посадові особи Сторін несуть відповідальність згідно ст. 18 Закону України “Про колективні договори і угоди”, Кодексу України про адміністративні правопорушення та іншим нормам діючого законодавства України.

4.2.10. Провести в жовтні-листопаді 2005 року переговори зі змін та доповнень до Угоди, враховуючи прогнози та макроекономічні показники 2006 року.

4.2.11. Угода підписується в трьох екземплярах, що знаходяться у кожної із Сторін і мають однакову юридичну чинність.

 

 

 

 

УГОДУ ПІДПИСАЛИ:

 

Від облдержадміністрації

 

Голова облдержадміністрації

 

 

А.М. Близнюк

 

Від профспілкових об’єднань

 

Голова обласної ради профспілок

 

 

В.Г. Хара

 

Від організації роботодавців

 

Голова обласної організації роботодавців

 

 

С.Ф. Поважний

 

 

 

 

Голова Конфедерації профспілок Донецької області

 

 

О.І. Крамаренко